Burgerschap
Burgerschap
Iedere BOOR-school is een burgerschapsacademie, zo ook de Prins Alexander. Wij leiden kinderen op tot de burgers van morgen. Geen betere plek in Nederland om op te groeien tot een wereldburger dan in regio Rotterdam.
Openbare scholen zijn kleine samenlevingen op zichzelf; een samensmelting van persoonlijkheden, opvattingen en levensovertuigingen, waar diversiteit - in de breedste zin van het woord - zichtbaar en vanzelfsprekend is. In onze openbare school heeft burgerschapsvorming een vaste basis in ons dagelijkse onderwijs. We besteden elk moment van de dag aandacht aan onze sociale omgang; met elkaar spelen en werken, elkaar helpen en respect hebben voor anderen en onze omgeving.
We leren onze kinderen over de wereld, onze maatschappij en de natuur en hoe een positieve bijdrage hieraan te leveren. Onze leraren zijn hierin een rolmodel.
In onze school besteden we actief aandacht aan democratische vaardigheden en stimuleren we om mee te doen in de maatschappij. Leerlingen kunnen hiermee oefenen op school Zij mogen invloed uitoefenen op beslissingen in de eigen school en leren initiatief en verantwoordelijkheid te nemen, zoals in onze leerlingenraad.
In onze school gebruiken we het middel van de dialoog om leerlingen te stimuleren met elkaar in gesprek te gaan en zich te verdiepen in elkaars achtergronden. In een open en veilig klasklimaat. Zo helpen we verschillen te overbruggen en ontstaat er begrip. Niet naast elkaar, maar met elkaar.
Burgerschap komt op onze school terug in taal- en rekenlessen, wereldoriëntatie en lessen in kunst, cultuur en sport. Wij volgen de methode Hiro (sociale vaardigheden en de emotionele ontwikkeling) en hebben een nauwe samenwerking met het Chabot museum en wij volgen het lesprogramma Wereldwijzer voor vormingsonderwijs. Voor de Chabotlessen en de lessen van Vormingsonderwijs beschikken wij over vakdocenten.
Creatieve vakken
Alles in één met EigenwijsNext
Alle disciplines muziek, dans, drama en beeldende kunst komen zowel zelfstandig als in samenhang aan bod. Dit schooljaar starten we met de lessen van EigenwijsNext en ontwikkelen met deze methode een leerlijn voor de expressieve vorming.
Cultuuronderwijs
Aan weerszijden van het ‘Land van Chabot’ liggen twee basisscholen. Hoewel slechts op wandelafstand, via een bruggetje over de Rotte, van elkaar verwijderd, in twee heel verschillende wijken. Een reden te meer voor het Chabot Museum om een intensieve samenwerking aan te gaan met OBS Prins Alexander (Stichting BOOR) in Ommoord en de St. Michaëlschool (RVKO) in Hillegersberg. Op school volgen wij het cultuurtraject van KCR. In de praktijk betekent dit dat iedere groep een aantal keer per jaar in contact komt met verschillende Rotterdamse culturele partijen.
KCR zet zich actief in voor cultuuronderwijs op Rotterdamse scholen. Langs deze weg kunnen kunst en cultuur een waardevolle rol gaan spelen in het leven van Rotterdamse kinderen, onze leerlingen. De leerlingen kunnen erdoor gestimuleerd worden om steeds opnieuw naar zichzelf en hun omgeving te kijken. Ze kunnen hun creatieve talenten ontdekken en ontwikkelen. En ze leren de vaardigheden waarmee ze zich kunnen bewegen in een dynamische, superdiverse stad als Rotterdam.
Engels
Op obs Prins Alexander geven we Engels in de groepen 1 t/m 8. We doen dit met de methode Groove me. Groove me is de eerste complete lesmethode Engels waarbij popmuziek het startpunt is van de lessen. Muziek motiveert en enthousiasmeert kinderen! Met Groove me leer je Engels spreken, schrijven, lezen, luisteren en zingen. In de lessen zitten verschillende vormen van differentiatie om optimaal aan te sluiten bij de niveauverschillen van leerlingen.
Gezonde leefstijl
Gezonde leefstijl, dus lekker fit!
Obs Prins Alexander maakt basisschoolleerlingen op een leuke en leerzame manier vertrouwd met de voordelen van een gezonde leefstijl. Deze aanpak is gericht voor de stimulans voor een gezonde leefstijl op de groepen 1 t/m 8.
Onze leerlingen eten gezonder en worden hierdoor gestimuleerd om dat te blijven doen. In de kleine pauze drinken we water en eten een stuk groente of fruit. Vanaf november verstrekt de school op woens-, donder- en vrijdag stukken fruit en/of groente.
Onze leerlingen bewegen meer, zij krijgen drie beweegmomenten per week aangeboden. Drie keer gaan zij gymmen in de week. Groep 4 en 5 heeft twee keer gym en een keer zwemmen als bewegingsles.
Maatschappelijke projecten
Op onze school maken we ook ruimte voor projecten en/of lessen met een maatschappelijk thema. Zo heeft onze groep 8 mee gedaan aan het 'Plastic Whale' project. Een initiatief vanuit de gemeente Rotterdam waarbij kinderen bewust gemaakt worden van het groeiende probleem rondom 'zwerfplastic'. Naast lessen in de klas zijn de kinderen ook daadwerkelijk plastic gaan vissen op de Rotte. Samen met de klas bedachten ze daarna een idee om zwerfplastic in en om de school te verminderen.
Vorig jaar heeft de school meegedaan met de Textielrace. De race bestaat uit scholen die de strijd met elkaar aangaan om zoveel mogelijk gebruikt textiel in te zamelen dat zo een tweede leven kan krijgen of gerecycled kan worden.
Natuur en techniek
Op obs Prins Alexander werken we samen met Natuurstad. Samen streven we naar een school waar alle leerlingen hun talenten optimaal kunnen benutten en ontplooien. Kinderen die niet alleen goed zijn in taal en rekenen maar ook technologisch geletterd. Naast techniek speelt ook natuureducatie een belangrijke rol binnen ons onderwijs. Buiten zijn, vrij kunnen spelen en leren over de natuur draagt bij aan de ontwikkeling van zintuigen, motoriek, sociale vaardigheden en creativiteit.
Sociale redzaamheid
Hiro methodiek
Kinderen leren door dingen uit te proberen en te reflecteren op het gedrag, ze realiseren zich dat ze een moeilijke situatie ook anders kunnen aanpakken. HiRO creëert een omgeving waarin kinderen kunnen uitproberen en fouten mogen maken. Hiermee leggen we samen een stevige basis voor de toekomst van onze kinderen.
HiRO is gebaseerd op de leerdoelen van SLO, gekoppeld aan de kerndoelen van Burgerschap en Executieve functies. Een stevige leerlijn en het spreken van dezelfde taal in alle groepen.
HiRO biedt een breed aanbod waarin thema's als social media, pesten en conflicthantering naar voren komen. Deze methode is eigentijds en werkt aan de soft skills en 21e vaardigheden.