Ons onderwijs

Ons onderwijs

Vanuit onze verantwoordelijkheid voor de ontwikkeling van de leerlingen bieden wij, waar mogelijk, onderwijs op maat. Hierbij gaan wij uit van verschillen tussen leerlingen.

Het directe instructiemodel

We werken vanuit het directe instructiemodel. Deze manier van werken is zo georganiseerd dat alle kinderen tegelijkertijd met hetzelfde lesdoel bezig zijn, op hun eigen instructieniveau. (verrijkingsinstructie, basisinstructie en verlengde instructie)

Het directe instructiemodel is een lesmodel dat uitgaat van de verschillende leervermogens van kinderen. Kinderen verschillen van elkaar in de manier en snelheid van leren. Sommige kinderen begrijpen de instructie snel en willen vlot aan de slag, andere kinderen hebben meer uitleg nodig. Daar is in het directe instructiemodel rekening mee gehouden.

Er zit veel structuur in de lessen, want elke les is opgebouwd uit een aantal fasen: terugblik, doel benoemen, oriëntatie, instructie, begeleid inoefenen, controle, verwerking en afronding. Op obs Prins Alexander volgen we de stappen zoals beschreven in dit instructiemodel en vullen dit aan door constant ons handelen te evalueren. We werken handelingsgericht.

De leerling in beeld

Het verloop van de ontwikkeling van onze leerlingen wordt bijgehouden naar aanleiding van de resultaten op de methode gebonden toetsen en onze observaties. Daarnaast worden er twee keer per jaar de CITO toetsen afgenomen (niet-methode gebonden toetsen). Beide toetsen en observaties geven de leerkracht de mogelijkheid, d.m.v. analyse, tot het bieden van de juiste en extra hulp op die gebieden waar het nodig is.

Op de obs Prins Alexander zorgen we voor een pedagogisch didactisch klimaat, dat gebaseerd is op orde, rust en regelmaat. Evenals duidelijke schoolregels en klassenregels. De leerlingen krijgen een goede basis op het gebied van alle leervakken.  

Wij volgen de ontwikkeling van sociale competenties d.m.v. Kindbegrip. In de kleutergroepen wordt gewerkt met de methode Sil en Lis in samenwerking met het leerlingvolgsysteem BOSOS.

Groepsindeling

Bij de kleuters werken wij in heterogene groepen, dat wil zeggen dat de 4 t/m 6-jarigen in één groep zitten. Een voordeel hiervan is dat de kleuters leren elkaar te helpen bij allerlei praktische zaken, wat goed is voor het zelfvertrouwen. De kleuters worden systematisch geobserveerd met betrekking tot de emotionele, sociale en cognitieve ontwikkeling. We gebruiken hiervoor het BOSOS observatie-systeem.

In ons onderwijssysteem werken wij in de hogere groepen met homogene groepen. Groepen bestaan in de basis uit leerlingen van hetzelfde leerjaar, met een maximum aantal van 28 leerlingen in een groep. Gezien het leerlingaantal en het daaraan gerelateerde aantal leerkrachten, kan  er noodgedwongen combinatiegroepen ontstaan. 

Methodes

We werken met methodes die gebruik maken van drie instructieniveaus, dit sluit aan op onze manier van lesgeven. Taal (incl. lezen) en rekenen-wiskunde dekken de kerndoelen in planning en uitvoering. Onze school zorgt voor een breed en samenhangend aanbod. We bieden naast de basisvakken ook verschillende talentvakken aan. We geven natuur en technieklessen, werken samen met het Chabot museum voor onze kunstlessen en hebben extra aandacht voor verkeersveiligheid